Aikuisbaletti sopii aivan kaikille lajista kiinnostuneille

| joulukuu 17, 2017

Baletin tanssiminen on ollut lapsuudessa monen unelma, mutta joko harrastus on jäänyt kokonaan aloittamatta tai se on jäänyt muiden kiireiden takia kesken. Aikuisena aloittaminen voi tuntua ylivoimaiselta ja monelle ei tule mahdollisuus enää mieleen. Aikuisbaletti on kuitenkin koko ajan suositumpaa ja mukaan voi suunnata kypsemmälläkin iällä. Tiettyä vartalotyyppiä ei myöskään vaadita, ainoastaan halua kehittyä ja nauttia musiikin tahdissa liikkumisesta. Kursseista kannattaa ottaa selvää hyvissä ajoin etukäteen, sillä ne ovat yhä useammin täynnä. Tärkeää on myös löytää sellainen opettaja, joka sopii juuri omiin tarpeisiin – haluat sitten harrastaa liikunnan vuoksi tai kehittyä todella tanssijana.

Aikuisbaletissa opetellaan klassisen baletin perusteita

Aikuisbaletti ei eroa lapsena aloitetusta baletista varsinaisesti muuten, kuin että ryhmä koostuu aikuisista. Harjoitteet ovat samoja, mutta paineet ja tekninen suorittaminen hieman vähäisempää. Balettitunnit ovat oiva paikka nauttia klassisesta musiikista, liikkeiden hallitusta siroudesta ja kauneudesta sekä keveyden illuusiosta. Jatkuva keskivartalon kontrollointi ja liikkeiden hiominen on yllättävän tehokasta kuntoilua. Baletti onkin omiaan auttamaan ryhdin, liikkuvuuden, vartalonhallinnan ja lihaskunnon parantamisessa. Lisäksi kehittyvät käsien lihakset ja yleinen koordinaatiokyky. Baletista onkin paljon apua esimerkiksi istumatyön aiheuttamiin vaivoihin. Lisäksi harrastajat kertovat saaneensa harrastuksesta paitsi iloa, myös energiaa arjen pyörittämiseen, lisää itseluottamusta ja ketteryyttä.

Aikuisenkaan ei välttämättä tarvitse luopua kärkitossuhaaveista

Mikäli kunnianhimoa ja kärsivällisyyttä riittää, voi baletissa edetä aikuisenakin pitkälle. Haavetta kärkitossuista ei siis tarvitse haudata, vaikka asiaan vaikuttaa aikuisella se, kuinka hyvin nilkat vielä taipuvat. Tähänkin auttaa yleensä säännöllinen harjoittelu. Mikäli tanssitunneilla käy kerran tai pari viikossa, saattaa edistyminen kärkitossuvaiheeseen vaatia useamman vuoden tanssimisen. Kärkitossuja käyttäessä koko vartalon paino laskeutuu hyvin pienelle alueelle ja loukkaantumisen välttämiseksi on erittäin tärkeää, että tässä vaiheessa vartalon hallinta ja nilkan lihakset ovat vaadittavassa kunnossa.

Aikuisbaletti on hyvä harrastus niin miehille kuin naisillekin, kokoon katsomatta. Alkeiskurssi aloitetaan harjoittelemalla klassisen baletin perusliikkeitä ja asentoja. Apuna käytetään tankoa ja harjoituksia tehdään myös keskilattialla. Pääpaino on kuitenkin oman kehon kuuntelemisessa ja kehittämisessä. Baletti toimii hyvin arjen vastapainona, sillä esimerkiksi työasioita ei harjoituksen aikana ehdi miettiä. Balettiharrastuksen tueksi kannattaa ottaa jokin aerobista kuntoa kohottava harjoitus, kuten esimerkiksi kävely tai lenkkeily. Tämä auttaa myös edistymistä baletissa, kun samalla yleiskunto kohoaa.

Mukaan voi tulla missä iässä tahansa

Yli 20 vuotta omaa tanssikoulua pyörittänyt baletinopettaja Tuire Saira kannustaa aikuisia kokeilemaan rohkeasti uutta harrastusta. Saira kertoo, että hänen kursseillaan on ollut oppilaita kaksivuotiaista aina 73-vuotiaisiin. Hän toteaa, ettei ole uransa aikana tavannut yhtään ihmistä, jolle baletti ei jostain syystä sopisi. Saira kuitenkin varoittaa, että helpolta näyttävä baletti on käytännössä vaativa laji ja harrastajan kannattaa varautua hiomaan pieniäkin liikkeitä pitkään. Toisaalta aikuisten ryhmissä ei ole samalla tavalla kiire edistyä, vaan harjoitella voi ihan omaan tahtiin. Tässä pätee erinomaisesti sanonta siitä, että matka on päämäärää tärkeämpi. Baletti auttaa toki samalla ennaltaehkäisemään myös erilaisia vanhuuden vaivoja, joten aivan konkreettistakin hyötyä harrastuksesta on.

Alkeiskursseja kannattaa etsiä tanssikoulujen sivuilta. Uusia kursseja alkaa yleensä keväisin ja syksyisin. Monesti kursseille pääsee kokeilemaan kertamaksuilla, jos haluaa ensin varmistaa, tuntuuko laji lainkaan omalta. Jos haluaa pehmeämmän aloituksen lajiin, tarjoavat myös useat kuntosalit baletista vaikutteita ottavia tunteja, joissa pääpaino on kuitenkin tekniikan sijaan liikunnassa. Näillä tunneilla taustamusiikkina saatetaan käyttää klassisen musiikin sijasta poppia ja meno voi olla hyvinkin vauhdikasta. Virheisiin ei kiinnitetä samalla tavoin huomiota, sillä tarkoitus ei ole varsinaisesti edetä tanssiharrastuksessa vaan nauttia liikunnasta.

Kategoria: Uutiset

About the Author ()

Comments are closed.