Hiihtämään oppiminen aikuisena

| toukokuu 16, 2019

Hiihto on yksi asioista, jota harrastetaan Suomessa ahkerasti. Opettelu aloitetaan yleensä jo varhain lapsena, mutta mikäli olet jäänyt paitsi tästä upeasta talviharrastuksesta, on aika opetella! Myös aikuinen voi oppia hiihdon oikean tekniikan ja hiihtämisestä on myös monia terveyshyötyjä, joista kerromme alempana.

Hiihtämään oppiminen aikuisena

Terveyshyödyt

Peruskunto paranee hiihtämisen myötä. Siinä koko kroppa tekee töitä ja samalla saa raitista ilmaa. Selkä saa hyvän treenin hiihdosta. Se, että selkä vahvistuu, on tietysti hyvä selkävaivaisille, joiden on muuten vaikeaa liikkua. Lajia suositellaankin selkävaivoista kärsiville ihmisille, sillä siitä saattaa olla hyötyä. Hiihdolla voidaan myös ennaltaehkäistä selkäkipuja. Myös nivelet hyötyvät hiihdosta suuresti. Koko kehon lihakset ovat töissä hiihdon aikana. Varsinkin keskivartalo on liikkeessä koko ajan. Ihminen notkistuu ja moni lihasryhmä, kuten jalat, selkä, kädet ja hartiat saavat hyvää treeniä. Tämä treeni ei kuitenkaan ole useimmille liian rankka ja sitä voivat harrastaa jo pienet lapset. Hiihtäjän hapenottokyky paranee. Tästä on hyötyä monessa muussa urheilulajissa ja arkisissakin asioissa. Hiihtäjä ei hengästy lainkaan niin helposti kuin ennen hiihtoharrastuksen aloittamista. Jos kuntosi on huono ja hengästyt nopeasti, voi hiihto olla hyvä apu.

Kuinka opin tekniikan?

Jos tekniikka ei lähde onnistumaan, löytyy netistä paljon hyviä ohjevideoita, joilla pääsee alkuun. Esimerkiksi Suomen Latu tarjoaa hyviä ohjeita aloittelijoille. Ohjeissa on neuvottu oikeat asennot ja vauhdinottokeinot. Niissä on usein myös kerrottu, millaisia liikkeitä ei kannata tehdä, jotta hiihtäjä ei rasittaisi itseään ja vääriä lihasryhmiä liikaa. Kunnon turvalliseen kohentamiseen tarvitsee osata hiihtää oikein.

Ohjeissa löytyy myös hyvät perusteet sopivaan latukäyttäytymiseen ja ohitustilanteisiin. Eteen voi nimittäin tulla tilanteita, joissa ei välttämättä heti tiedä kuinka toimia. Tällaisia ovat esimerkiksi kaksisuuntaiset ladut. Kyllä, sellaisiakin on. Ne on yleensä merkitty, jotta hiihtäjät tietävät oikean hiihtosuunnan. Nämä ovat selkeitä asioita, jotka kaikki oppivat. Tärkeintä on noudattaa kohteliaisuutta ja hyvä ohjesääntö on, että se väistää, kenelle se on helpompaa. Yleensä nopeamman onkin helpompi väistää hitaampaa hiihtäjää. Hiihtämään voi oppia myös Suomen Ladun järjestämillä hiihtotekniikkakursseilla. Ne on aikuisille suunnattuja kursseja, joissa opastetaan kaikki hiihtoon liittyvä, suksien valitsemisesta ja niiden voitelusta eri tekniikoihin. Kursseja järjestetään kahdessa paikassa, Paloheinässä ja Oittaalla. Mukaan voivat tulla kaikki, kokemuksesta riippumatta.

Vinkkejä hiihtoharrastuksen aloittamiseen

Jos et ole koskaan ennen hiihtänyt tai harrastat liikuntaa vähäisesti tai et ollenkaan, kannattaa aloittaa rauhallisesti. Moni aloittaa liikkumisen liian rivakasti ja siitä voi seurata enemmän ongelmia kuin hyötyä. Aloita liikkuminen siis aluksi maltillisesti. Voit lisätä tahtia ja hiihdon kestoa pikkuhiljaa. Ihmisen kestävyys paranee juurikin alhaisen kuormituksen pitkäaikaisilla liikkumisjaksoilla.Jos sinusta tuntuu, että selkälihaksesi kaipaavat lisää voimaa, voit ottaa mukaan kevyet painoharjoitukset. Vaihtoehtoisesti voit käyttää oman kehosi painoa, tämä on myös loistava vaihtoehto. Tee pitkiä, mutta kevyitä sarjoja. Näin kasvatat selän alueen lihasten kestävyyttä ja saat enemmän irti hiihdosta. Lopputuloksena kuntosi paranee tehokkaasti.

Vinkkejä hiihtoharrastuksen aloittamiseen

Suksia on olemassa kolmenlaisia: perinteisen, vapaan (luistelun) ja latujen ulkopuolisen hiihdon suksia. Jos tämä tuntuu monimutkaiselta, saat apua sinua palvelevalta myyjältä. Suksien pituus määritetään hiihtäjän pituuden mukaan. Omaan pituuteen tulee lisätä 15-20 cm ja näin saadaan laskettua suksen pituus. Luistelutyylin suksen mitta on hieman lyhyempi, hiihtäjän pituus + 5-15 cm. Lisäksi sinun tulisi tietää, että suksien siteitä on nykyään kahdenlaisia: SNS ja NNN. Nämä vastaavat monoja, joihin merkintä on aina merkitty.

Kategoria: Uutiset

About the Author ()

Comments are closed.