Koskaan ei ole liian myöhäistä muuttaa elämäntyyliäsi

| syyskuu 11, 2019

Suomalainen elämäntyyli on usein suorittavaa ja tiukkaa. Tämä saa ihmisen helposti väsymään ja stressaantumaan. Se miten paljon elämäänsä suorittaa ja millä tavalla eri asioihin suhtautuu, riippuu kuitenkin paljon omasta asenteesta ja elämäntyylistä. Nykyään erilaiset elämäntapavalmennukset ovat tulleet todella suosituiksi juuri sen takia, että ihmiset haluavat muutosta ainaisen stressin ja suorittamisen sijaan.Toisinaan elämäntyylimuutos voi tuntua jännittävältä ja siihen ei ole helppo lähteä. Kysy itseltäsi, olenko tyytyväinen elämääni tällaisena kuin se nyt on? Olisiko mahdollista muuttaa jotain sellaista mikä tekee asioista häiritseviä? Onko mahdollista saada jotain muuta sisältöä elämääni, jotta olisin onnellisempi? Voisiko liikunnan lisääminen parantaa oloani? Syönkö kenties liikaa roskaruokaa mikä alkaa vaikuttaa minuun negatiivisesti? Koskaan ei ole myöhäistä muuttaa haitallisia ja huonoja elämäntapoja. Ei kannata murehtia sitä, että olisi jo liian vanha tai ei osaisi muuttua, koska on niin pitkään jo toiminut samalla tavalla. Ajattele, että on jo mieletön löytö ja voimavara, että tunnistaa itsessään asioita mitkä tekevät elämän jollain lailla huonompi laatuisemmaksi. Pelkästään huonon elämäntyylin myöntäminen itselleen ja sen tiedostaminen ovat iso askel eteenpäin.Sen jälkeen alkaa kuitenkin itse asioiden työskentely. Mitä ikinä sitten haluaakaan elämässään muuttaa se kannattaa tehdä pienin askelin ja määrätietoisesti. Etenkin suomalainen elämäntyyli on jo itsessään suorittavaa, tiukkaa ja meitä ohjaavat monenlaiset säännöt. Ei ole helppo päästää pinttyneistä tavoista irti. Onneksi apuna ja tukena voivat toimia kuitenkin erilaiset terapiat ja elämäntapavalmennukset.

Tee elämäntyylimuutos suunnitelma

Suunnittele tavoitteesi älykkäästi

Jotta muutos tapahtuisi tasapainoisesti ja oikealla painollaan, on sen eteen tehtävä paljon töitä. Löydä itsestäsi se määrätietoisuus ja halu, että haluat muuttaa elämäntyylisi. Luo itsellesi tavoitteita. Tee selkeä suunnitelma mitä haluat muutoksella tavoittaa ja miten tulet sen toteuttamaan. Älä aseta tavoitteita liian korkealle liian nopeasti. Tee suunnitelma, jossa on realistisia aikatavoitteita ja minkä tiedät, että pystyt toteuttamaan.Elämäntyylimuutoksessa ei ole mitään syytä kiirehtiä. Ehkä olet kokeillut sitä jo aikaisemmin, mutta epäonnistuit. Sen takia sinun on vaikea saada aloituksesta uudelleen kiinni ja haluaisit vain suorittaa koko muutoksen läpi nopeasti. Ei kuitenkaan kannata kiirehtiä, vaan mennä askel kerrallaan. Sitä varten on niin tärkeää, että sinulla on selkeät tavoitteet ja suunnitelmat. Tee itsellesi selväksi, että tällä kertaa et aio epäonnistua.Kun olet saanut käsityksen kokonaismuutoksesta minkä haluat saavuttaa, jaa se useampiin pieniin osiin. Nämä osat ovat niitä edistyksen askelia mitä tulet ottamaan pikkuhiljaa, kunnes saavutat määränpääsi. Ehkä tavoitteesi on laihduttaa 15 kiloa. Jaa kilot silloin, vaikka joka viikolle ja päätä että viikoittainen tavoitteesi on puoli kiloa. Ehkäpä päätit syödä terveellisemmin. Korvaa edes yksi viikon herkkupäivä ensin hedelmillä ja muilla terveellisillä ruoilla. Jos elämäntyylimuutokseesi kuuluu monta eri asiaa, keskity mielellään vain yhteen kerrallaan. Haluaisitko muuttaa käytöstäsi esimerkiksi suuttuessasi? Tällaiset tunteet ovat hyvin iso osa meitä ja niiden käsittelemiseen vaaditaan kärsivällisyyttä ja aikaa. Kun alat löytää keinot hallita suuttumustasi ja tunnet että se puoli sinusta alkaa muuttua, voit silloin vasta miettiä seuraavaa mahdollista muutettavaa asiaa itsessäsi.Pyydä apua, jos sinusta siltä tuntuu. Sitä voi pyytää, vaikka vain kaverilta, pientä henkistä tukea ja tsemppausta muutoksen keskellä. Toisinaan terapiasta ja ammattiauttajan näkemisestä voi olla hyötyä. Ei kannata ajatella sitä minään mielenterveysongelmana, vaan lähinnä keskusteluapuna. Täysin tuntemattoman ihmisen ammattimainen tuki voi olla erittäin ratkaisevaa muutoksen alla. Upeaa että olet päättänyt ryhtyä elämäntyyli muutokseen, kulje rohkeasti eteenpäin!

Kategoria: Uutiset

About the Author ()

Comments are closed.